ISOFOLLIES

Une constellation de 14 sculptures, technique mixte, dimensions de l’installation variables. 2007

 

Conçue à l’origine pour la 8eme biennale de Sharjah (Dubaï, Émirats Arabes Unis), avec des matériaux trouvés in situ, l’oeuvre a ensuite été montrées dans les expositions suivantes :

2009 Suchan Kinoshita, la carrière du spectateur, galerie Nadja Vilenne, Liège

2009 Fiac Paris, projets extérieurs, cour carrée du Louvre, Paris, à l’initiative de la galerie Nadja Vilenne

2010 Suchan Kinoshita, In ten minutes, Museum Ludwig, Köln (curator : Kasper Konig)

2011 Suchan Kinoshita, The Right moment at the wrong place, Museum De Paviljoens, Almere

2013 Here is always somewhere else, Kasteel Oud Rekem

2013 Locus Solus, Institut de carton, Bruxelles (un extrait de l’oeuvre)

 

Isofollies est un principe, un protocole.

Une première constellation a été créée à la galerie Nadja Vilenne, Liège, en 2006. L’oeuvre est aujourd’hui dans la collection du Bonnefantenmuseum de Maastricht.

Une seconde, plus petite et constituée de trois pièces, a été créée à l’Ikon gallery à Birmingham en 2007. Avec de matériaux de rebuts trouvés dans l’exposition où elles ont été montrées.

Cette troisième constellation a été montrée telle quelle à a biennale de Sharjah. En 2009, Suchan Kinoshita l’a confronté à « Decor for three», installation constituée d’un grand rideau, d’une boule disco et d’un spot de théâtre. En 2010, au Ludwig museum, l’oeuvre était installée le long de « Engawa », une ponton de bois, rappelant l’avant scène du théâtre No, espace intermédiaire entre le public et l’espace de jeu. En 2009, elle a été montrée dans la cour du Louvre.

When I first saw the Kinoshita’s Isofollies, they seemed familiar to me even though I had never seen them before. They reminded me of the objects the Bambara from Mali call Boli. Bolis are sacred objects that are seen as the accumulations of secret knowledge accessible only to the initiated. They are containers for the collective memory and for the history of the tribe. The Bambara take care of them, ‘nourishing’ them with libations of blood, millet beer and other substances that enhance the Boli’s power. Their surface is a closed and impregnable crust of different materials. To the initiated, they have a presence that goes beyond the object itself: they are real, and as such they not only take up their actual space, as objects, they also occupy a mental space in the memory and ideas of the people. Kinoshita’s Isofollies have the same closed appearance: they look like mysterious aliens. And, when you encounter them for the first time, you only can guess about the actual content of the work, or about its meaning. The Isofollies are containers of debris, leftovers from previous shows that Kinoshita has now wrapped in plastic. Like the Bolis, they are accumulations of material, and they capture their own space. They clearly don’t want to be realistic sculptures, but they are what sculptor Tony Smith calls ‘presences’. They don’t question the nature of sculpture, just as the Bolis don’t question ‘art’, but they are present, they occupy their own space, in reality and in the memory or conscience of the viewer. And so, in my memory, I had an image of a Boli I had seen somewhere. And although memory isn’t reality, it is felt or experienced as real. I had never seen the Isofollies before, but, in the associations they prompted in my mind with objects of a different nature, they became familiar, real.(…) (Paul Van der Eerden)

 

 

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optimisé pour safari, chrome et firefox  |  propulsé par galerie Nadja Vilenne  |  dernière mise à jour  06.02.2016